EurActiv Newsletter
Prijava na NewsLetter


Beta OMS

I poljski mediji naplaćuju sadržaj na internetu    

Objavljeno : 18.07.2012. Štampa El. pošta bookmark
 

U projekat mikro plaćanja za sadržaje na Internetu se, nakon dela slovačkih i slovenačkih medija, 18. jula uključilo i sedam poljskih izdavača sa 27 nacionalnih i regionalnih listova, 14 magazina, a sa njima i nacionalni javni servis Poljski radio. Mediji širom sveta suočavaju se sa padom prihoda, delimično zbog dostupnosti besplatnih sadržaja na internetu. Zamisao mikro plaćanja, odnosno plaćanja malih iznosa za pristup sadržajima većeg broja medijskih sajtova, je da se ostvari izvestan prihod od čitanja sadržaja na internetu bez pada čitanosti. U Srbiji ovakav sistem plaćanja na internetu ne postoji, ali deo štampanih medija daje mali broj sadržaja besplatno i naplaćuje mesečnu pretplatu na internet izdanja.

 

"Jednom registracijom i jednim plaćanjem 4,7 evra mesečno čitaoci dobijaju pristup sadržaju na 42 sajta", kazala je Veronika Pizano iz
kompanije Pijano Medija. Tu kompaniju su osnovali slovački mediji kako bi povećali prihode i naplatili deo sadržaja na sajtovima a da istovremeno ne izgube čitaoce.

 

Među medijima koji su u Poljskoj ušli u taj projekt je i uticajna liberalna Gazeta Viborča ili regionalni listovi Medija Regionalne u britanskom vlasništvu.

 

Mikroplaćanja su i po ceni i po obimu sadržaja prilagođena konkretnoj zemlji, a u Poljskoj sami mediji odlučuju koliko će ponuditi iz štampanog izdanja dok neki nude članke i analize namenjene baš za taj plaćeni deo. Za Pijano je Poljska sa 38 miliona stanovnika i sa oko 19 miliona korisnika interneta tržište koje će realnije pokazati kako ovaj sistem malih plaćanja funkcioniše, kazao je direktor Pijano Medija Tomaš Bela.

U projekat plaćenog internet sadržaja u Poljskoj je sam odranije već ušao konzervativni dnevnik Žečpospolita koji je znatno smanjio sadržaje koje postavlja na Internet ili postavio slobodno samo rezime članka, komentara ili analize. Poljski mediji koji su se tek uključili u projekat Pijano upozoravaju na tu mogućnost.

U avgustu sistem kreće probno, a deo do sada slobodno pristupnih sadržaja preći će od septembra u plaćeni deo.

 

U Srbiji ovakav sistem mikro naplate, bar za sada, ne postoji. Deo medija pruža veću količinu besplatnih sadržaja, dok se opširnija izdanja mogu čitati u štampanim izdanjima. Sa druge strane, deo medija, poput dnevnika Politika i nedeljnika Vreme i Nin, nudi ograničenu količinu sadržaja, a pretplatnicima elektronskih izdanja daje celo izdanje.

 

Elektronsko izdanje Politike košta 720 dinara mesečno, a Vremena šestomesečna pretplata 24 dolara uz PDF izdanje koje pruža isti izgled kao štampano izdanje, a postoji i jeftinija varijanta.

 

Autor: Daša Pavlović, dopisnica Bete i EurActiv.rs

Foto: Wikimedia

 

 
 
Pošaljite komentar
Pošaljite komentar


 

Partner rubrike

Argus
luxemburg mali

31.10.2014, Beograd
Organizator: GIZ Program za pravne i pravosudne reforme u Srbiji
3.10.2014, Srbija
Organizator: Kancelarija za saradnju sa civilnim društvom Vlade Srbije

EurActiv franšiza za Srbiju:
Novinska agencija BETA, direktor: Radomir Diklić, glavni i odgovorni urednik: Ivan Cvejić
Novinska Agencija Beta
Developed by Zorica Filipović, Predrag Tošić
EKO ZNACKA