Bregzit dogovor: Tako blizu, a tako daleko?      

Objavljeno : 14.11.2018. Štampa El. pošta bookmark
 

Prošlo je godinu i po dana od kako je Vlada Ujedinjenog Kraljevstva (UK), predvođena premijerkom Terezom Mej, aktivirala član 50 Ugovora o EU (TEU). Tim potezom je, marta 2017. godine, okrenut peščani sat i započet dvogodišnji period tokom kojeg bi UK moralo da reši svoje pitanje razvoda od EU. Nakon dugih i neizvesnih pregovora, UK i EU pregovarači su uspeli uslovno da postignu dogovor oko nacrta Sporazuma o Bregzitu 13. novembra. Ipak, pregovori se sada nalaze na prekretnici, jer ostaje neizvesno da li će premijerka UK Tereza Mej uspeti da pridobije političku podršku od strane ministara u okviru svoje Vlade, a potom od parlamenta UK.

 

Strahinja Subotić, istraživač Centra za evropske politike

 

S obzirom na to da vreme za završetak pregovaračkog procesa ističe, potencijalni nedostatak podrške ovom dogovoru bi u narednom periodu mogao da ugrozi celokupni proces. U tom slučaju, scenario u kojem bi UK napustilo Uniju bez dogovora bi postao veoma realna opcija.

 

Cilj ovog teksta je da ispita kako i zašto su se Bregzit pregovori pretvorili u tako komplikovan i zahtevan zadatak. Prema tome, u sledećim delovima su predstavljena i analizirana ključna pitanja pregovora, sa posebnim fokusom na pitanje Severne Irske, koje se ispostavilo kao najveća prepreka koju tek treba premostiti.

 

Najteži deo tek predstoji

 

Obe pregovaračke strane su svesne da nijedna post-Bregzit opcija ne može u potpunosti nadoknaditi beneficije koje pruža članstvo u EU. Ipak, proces povlačenja UK će se nastaviti sve dok Vlada UK ne odluči da povuče svoje obaveštenje o nameri da napusti EU (a što je malo verovatno). U međuvremenu, obe strane će morati da nastave da ulažu svoje napore u prevazilaženje prepreka koje proizilaze iz tekućeg dezintegracionog procesa, odnosno Bregzita.

 

Ni na čije iznenađenje, Bregzit se pokazao veoma zahtevnim i iscrpljujućim podvigom. Od samog početka pregovaračkog procesa, postalo je jasno da će sledeća pitanja predstavljati ključne i suštinske oblasti kojima će biti neophodno posvetiti najviše pažnje: 1) pitanja koja se odnose na prava građana; 2) pitanje finansijskog razduživanja; i 3) pitanje granice Severne Irske.

 

Posle šest rundi pregovora 2017. godine, obe strane su postigle načelni dogovor oko svih prethodno navedenih oblasti. Prvo, postignuto je zajedničko razumevanje o recipročnim garancijama za zaštitu statusa i prava (tri miliona) građana EU koji žive u UK, kao i (milion) građana UK koji žive u EU. Zatim, Vlada UK se obavezala da ispoštuje sve finansijske obaveze koje je UK preuzelo na sebe dok je još bilo član EU - procenjuje se da će iznos tog finansijskog duga prema EU iznositi oko 40 milijardi evra (37,1 milijardi funti). Konačno, Vlada UK je u suštini pristala da očuva otvorenu granicu sa Republikom Irskom. Da li ovi dogovori znače da sve ide u dobrom pravcu? Ne baš.

 

Ono što čini ceo proces naročito zahtevnim i što ga posebno udaljava od konačnog dogovora, jeste namera UK da se u potpunosti povuče iz carinske unije i jedinstvenog tržišta nakon završetka tranzicionog perioda. Sa takvim crvenim linijama Vlada UK je u suštini načinila pitanje Severne Irske najvećim predmetom pregovora, jer je gotovo nemoguće zadržati bezgranični prostor bez članstva u carinskoj uniji i jedinstvenom tržištu EU.

 

Pitanje Severne Irske – Ulozi se podižu

 

Pitanje Severne Irske je posebno osetljivo pitanje upravo zbog činjenice što je na toj teritoriji trajao sukob poznat pod nazivom "Nevolje" (The Troubles), u trajanju od tri decenije, a tokom kojeg je živote izgubilo oko 3.500 ljudi. Upravo se 2018. godine obeležava tačno dve decenije od kada su "Nevolje" završene potpisivanjem Sporazuma iz Belfasta (Sporazuma na Veliki petak) podržanog od strane EU, a čija je osnovna pretpostavka bila zajedničko i kontinuirano članstvo UK i Republike Irske u EU. Iako je Severna Irska bila svedok povremenih turbulencija i nestabilnosti tokom prethodnog perioda, Sporazum je ipak ostao na snazi i tako izdržao test vremena. Ne samo što je ovim Sporazumom konflikt okončan, već su nekadašnje vojne barikade zadužene za nadgledanje i bezbednost postale stvar prošlosti, a granice između dve države su se izbrisale, omogućivši na taj način da se započne proces normalizacije života na ostrvu i ublažavanje podela među postkonfliktnim zajednicama.

 

Ipak, Bregzit dovodi u pitanje proces pomirenja i mir na ostrvu Irske, upravo zato što je usmeren protiv osnovnih principa na kojima je Sporazum zasnovan - slobodno kretanje ljudi, povećanje društvene i ekonomske saradnje, kao i dalje integrisanje ostrva u celini. Mnogi su upozorili da bi opcija ponovnog uspostavljanja "čvrste" granice dovela do opterećenja odnosa između zajednica koje još uvek nose ožiljke koje su zadobile prilikom sukoba iz prošlosti. Prepoznavši ovo pitanje kao egzistencijalnu pretnju, irski premijer Leo Varadkar je istakao nužnost pravljenja kompromisa tokom pregovaračkog procesa, misleći pre svega na UK i njegove crvene linije.

 

Nasuprot ovim upozoravajućim tonovima, Demokratska unionistička partija (DUP) iz Severne Irske, uz čiju podršku su konzervativci iz UK formirali Vladu nakon vanrednih izbora održanih u junu 2017, nije želela da daje bilo kakve ustupke oko ovog pitanja, oslanjajući se na svoj ucenjivački potencijal, jer se snažno zalaže za potpuno integrisano UK, a što podrazumeva neraskidivost Severne Irske i ostatka UK. Zahteve ovog tipa deli i veliki broj ministara UK, kao i članovi parlamenta koji dolaze iz redova konzervativne stranke. Upravo je nedostatak jedinstvene pozicije u okviru političke elite UK razlog zašto je premijerka Mej morala neprestano da traži balans između političkih struja koje zagovaraju "mekšu" i "tvrđu" varijantu Bregzita, a što je za posledicu imalo usporavanje i otežavanje procesa pregovora.

 

Rešavanje nerešivog?

 

U smernicama iz aprila 2017. godine, Evropski savet je ukazao da će se zahtevati "fleksibilna i kreativna rešenja" s obzirom na jedinstvene okolnosti Severne Irske. Shvatajući prvorazredni značaj pitanja Severne Irske, u decembru 2017. godine Vlada UK je pristala da pruži garancije da će izbeći "čvrste" granice sa Republikom Irskom. Štaviše, u odsustvu dogovorenih rešenja, UK se obavezalo na održavanje potpunog usklađivanja sa pravilima carinske unije i jedinstvenog tržišta EU, u meri u kojoj bi to omogućilo nastavak saradnje severnog i južnog dela irskog ostrva, razvijanje ekonomije na celom ostrvu i zaštitu Sporazuma iz Belfasta u celosti. Uprkos tome što je UK preuzela takve optimistične obaveze, pregovori su ipak nastavili da se odugovlače ubrzo potom.

 

Brojne organizacije civilnog društva, kao i zvaničnici EU, pokušali su da pruže alternativna rešenja ovog problema, pritom imajući u vidu crvene linije UK. Na primer, predložena rešenja kreću se od norveške opcije članstva u Evropskom ekonomskom prostoru (EEA); preko sistema komplikovanih švajcarskih bilateralnih sporazuma; do Sporazuma o pridruživanju poput onog koji ima Ukrajina; i konačno do turskog modela članstva u carinskoj uniji EU. Uprkos velikom broju prethodno navedenih potencijalnih opcija, nijedna od njih zapravo ne bi učinila prethodno opisanu granicu nepostojećom i bez ikakve frikcije (frictionless), zbog čega sva ova rešenja jesu daleko od idealnih opcija.

 

S obzirom da Vlada UK nije uspevala da predstavi zadovoljavajući i praktični predlog za izbegavanje čvrste granice, EU je odlučila da povuče svoj potez. U februaru 2018. godine, EU je predložila uspostavljanje "zajedničke regulatorne oblasti" širom ostrva Irske, u okviru koje bi Severna Irska u suštini ostala u okviru carinske unije EU, a iz koje bi bio isključen ostatak UK. Ovakav asertivni, a možda i agresivni potez EU poslužio je kao podsetnik da vreme za pregovore ističe i da je lopta i dalje na strani UK. Uprkos činjenici da je premijerka Mej snažno odbacila ideju stvaranja "carinske i regulatorne granice preko irskog mora", UK je nevoljno prepoznala potrebu za uključivanjem "sigurnosne opcije" (backstop) u okviru konačnog Sporazuma o povlačenju iz EU, a koja bi delovala kao pravno obavezujuća garancija da neće postojati čvrsta granica osim i ukoliko se ne pronađe neko drugo rešenje koje bi na bolji način rešilo ovo pitanje.

 

Nakon govora premijerke Mej u martu 2018. godine (Mansion House Speech), samo delimično je umanjena konfuzija koja je dolazila iz UK, pre svega kada se radi o budućem trgovinskom sporazumu, jer je od tog trenutka postalo jasnije da UK naginje ka razvoju sveobuhvatnog sporazuma o slobodnoj trgovini koji bi naličio na tzv. model "Kanada plus". Ipak, ono što ostaje jasno jeste da ovakav dogovor ne bi rešio pitanje granice, niti bi uspešno i efikasno prevazišao mnoge druge prepreke koje stoje na putu UK.

 

Prvobitno dogovoreni rok da Vlada UK obezbedi operativni plan za rešavanje pitanja granice bio je jun 2018. godine. Kako predlog EU o uspostavljanju zajedničke regulatorne oblasti nije više na stolu, i dalje je na UK da predloži budući trgovinski sporazum i operativni plan za Severnu Irsku. Najnoviji predlog Vlade UK, tzv. "plan iz Čekera" (CHequer’s plan), brzo je odbačen od strane lidera EU zbog neusklađenosti sa institucionalnim i tržišnim načinom funkcionisanja EU, čime je Vlada UK još jednom stavljena u poziciju iz koje će morati da razvije neko alternativno rešenje.

 

Sprečavanje najgoreg scenarija u poslednjim minutima pregovora

 

Dok ceo pregovarački proces u okviru Bregzita funkcioniše po principu "ništa nije dogovoreno dok se sve ne dogovori", kao i principu "zabranjenog probiranja" (no cherry picking), pitanje Severne Irske ima potencijal da zaustavi ceo proces ukoliko premijerka Mej ne dobije zeleno svetlo od svojih ministara u Vladi i parlamentu, kao i od strane lidera EU27 tokom predstojećih dana i nedelja.

 

Sve u svemu, vreme za UK samo što nije isteklo, jer bi najkasnije trebalo da se dođe do konačnog dogovora do kraja novembra, a bilo bi neophodno ostaviti dovoljno vremena do marta 2019. godine da se proces ratifikacije odvije u Evropskom parlamentu, Savetu EU i UK parlamentu.

 

Pošto se povećava verovatnoća "scenarija bez dogovora", kako jedna nedelja prolazi za drugom, UK će biti pod pritiskom da finalizuje sporazum i potencijalno ponudi određene koncesije. U tom smislu, moguće je da će ministri popustiti i da će Vlada UK ipak izbrisati pojedine svoje crvene linije i na taj način prihvatiti da Severna Irska bude deo regulatorne oblasti EU, bar u nekom obliku, sve dok se ne bude pronašlo adekvatnije rešenje. Sa takvim potezom, mir u Severnoj Irskoj bi se održao, dok bi konačni Bregzit dogovor bio spašen od svoje propasti. Da li će se upravo ova ideja primeniti u praksi ili će se umesto nje naći neko kreativnije rešenje, to će biti poznato veoma uskoro.

 

 
 
Pošaljite komentar
Pošaljite komentar


 

Partner rubrike


14.12.2018, Beograd
Organizator: CEP i EU info centar
4.12.2018, Beograd
Organizator: EPuS i Fridrih Ebert
30.11.2018, Beograd
Organizator: NKEU
28.11.2018, Beograd
Organizator: CEP, CFA/ÖFZ i CIFE
26.11.2018, Beograd
Organizator: Konfindustrija Srbija
26.11.2018, Beograd
Organizator: Agencija za borbu protiv korupcije
19.11.2018, Beograd
Organizator: CEP
16.11.2018, Beograd
Organizator: EU info centar
14.11.2018, Beograd
Organizator: Koalicija 27
08.11.2018, Beograd
Organizator: EPuS i Konrad Adenauer Fondacija
06.11.2018, Beograd
Organizator: POINTPULS i BCBP
06.11.2018, Beograd
Organizator: ASB i Ministarstvo za rad
06.11.2018, Beograd
Organizator: Predstavništvo Grada Beča
01.11.2018, Beograd
Organizator: U mreži i Grupa za analizu i kreiranje javnih politika
30.10.2018, Beograd
Organizator: Fondacija Tempus
17.10.2018, Beograd
Organizator: BFPI, BCBP i EPuS
14.10.2018, Beograd
Organizator: Srbija 21
12.10.2018, Beograd
Organizator: Ambasadori održivog razvoja i NKEU
09.10.2018, Beograd
Organizator: MZŽS
03.10.2018, Beograd
Organizator: EBRD
29.09.2018, Beograd
Organizator: Ambasada Švedske, MZŽS i EISP2
26.09.2018, Beograd
Organizator: Kreativna Evropa Srbija
25.09.2018, Beograd
Organizator: EPuS
25 - 26.09.2018, Beograd
Organizator: CEP i TEN
24.09.2018, Beograd
Organizator: Fondacija Fridrih Ebert
01.10.2018, Beograd
Organizator: Tempus
18.09.2018, Beograd
Organizator: UNDP i Vlada Švajcarske
14.09.2018, Beograd
Organizator: Bitef i EU info centar
14.09.2018, Beograd
Organizator: Delegacija EU i Ministarstvo pravde
13.09.2018, Beograd
Organizator: BOŠ i Kancelarija za saradnju sa civilnim društvom
07.09.2018, Beograd
Organizator: FREN i SeCons
04.09.2018, Beograd
Organizator: Tim Noći istraživača
12.07.2018, Beograd
Organizator: EU info centar
11.07.2018, Beograd
Organizator: EU info centar
03.07.2018, Beograd
Organizator: Balkanmagazin
28.06.2018, Beograd
Organizator: Istinomer i Crta
28.06.2018, Beograd
Organizator: CEP i EU info centar
27.06.2018, Beograd
Organizator: EPuS, Fondacija Fridrih Ebert
27.06.2018, Beograd
Organizator: Projektni tim, Švajcarska kancelarija za saradnju i Ministarstvo energetike
22.06.2018, Beč
Organizator: Energetska zajednica
21.06.2018, Beograd
Organizator: EPuS
20.06.2018, Beograd
Organizator: BCBP
21.06.2018, Beograd
Organizator: BOŠ
15.06.2018, Beograd
Organizator: CEP
14.06.2018, Beograd
Organizator: BCBP
15.06.2018, Beograd
Organizator: Fridrih Ebert
13.06.2018, Beograd
Organizator: EPuS i FPN
12.06.2018, Beograd
Organizator: Savet Evrope i Delegacija EU
12.06.2018, Beograd
Organizator: Fridrih Ebert
01.06.2018, Beograd
Organizator: Green European Foundation
24.05.2018, Beograd
Organizator: Kancelarija Vlade za saradnju sa civilnim društvom
21.05.2018, Beograd
Organizator: CEDEF
17.05.2018, Beograd
Organizator: CEP, EFB
16.05.2018, Beograd
Organizator: EU info centar
16.05.2018, Beograd
Organizator: EU info centar
16.05.2018, Beograd
Organizator: Centar za spoljnu politiku
14.05.2018, Beograd
Organizator: Koalicija 27
10.05.2018, Beograd
Organizator: AŽC, UŽ Peščanik
09.05.2018, Beograd
Organizator: EU info centar i Delegacija EU u Srbiji
10.05.2018, Beograd
Organizator: Fondacija Fridrih Ebert i Centar za spoljnu politku
10.05.2018, Beograd
Organizator: EPuS, FEFA
25.04.2018, Beograd
Organizator: USAID, EPuS, CEP
25.04.2018, Beograd
Organizator: ISAC fond
23.04.2018, Beograd
Organizator: NKEU
24.04.2018, Beograd
Organizator: REECO Srbija
20.04.2018, Beograd
Organizator: Udruženja
16.04.2018, Beograd
Organizator: Delegacija EU, EU info centar i Kolarčeva zadužbina
13.04.2018, Beograd
Organizator: Koalicija prEUgovor
13.04.2018, Beograd
Organizator: Fridrih Ebert
16. i 17.04.2018, Beograd
Organizator: EFB
11.04.2018, Beograd
Organizator: CEP
11.04.2018, Beograd
Organizator: Beogradski centar za ljudska prava
12.04.2018, Beograd
Organizator: EPuS
23.03.2018, Beograd
Organizator: Beogradski centar za ljudska prava
16.03.2018, Beograd
Organizator: Delegacija EU u Srbiji, EU info centar
13.03.2018, Beograd
Organizator: CEP, TEN, BENCHER
13.03.2018, Beograd
Organizator: ISAC fond
14.03.2018, Beograd
Organizator: EU info centar i PLAC II
08.03.2018, Beograd
Organizator: Balkanmagazin i EPS
08.03.2018, Beograd
Organizator: Francuski institut u Srbiji
27.02.2018, Beograd
Organizator: Evropska fondacija za demokratiju
13.02.2018, Beograd
Organizator: BCBP
08.02.2018, Beograd
Organizator: Evropska platforma za ZB
07.02.2018, Beograd
Organizator: CFP, Fondacija Hans Zajdel
01.02.2018, Beograd
Organizator: BCBP
30. i 31.01.2018, Beograd
Organizator: MDULS, ReSPA
24.1.2018, Beograd
Organizator: Tempus - Erazmus+
16.1.2018, Beograd
Organizator: Ambasada Bugarske
17.01.2018, Beograd
Organizator: Koalicija za REKOM
21.12.2017, Beograd
Organizator: POINTPULS i RAI
19.12.2017, Beograd
Organizator: Koalicija prEUgovor
14.12.2017, Priština
Organizator: Energetska zajednica
13.12.2017, Beograd
Organizator: EU info centar, CAPE
13.12.2017, Beograd
Organizator: EPuS
08.12.2017, Beograd
Organizator: EPuS, EIB
08.12.2017, Beograd
Organizator: Savet Evrope, EU
07.12.2017, Beograd
Organizator: Delegacija EU, EU Info centar, KCSD, Fondacija Divac
05.12.2017, Beograd
Organizator: POINTPULS, BCBP, BIRN, TS
06.12.2017, Beograd
Organizator: EPuS
05.12.2017, Beograd
Organizator: Delegacija EU i RZS
29.11.2017, Beograd
Organizator: EPuS i Fondacija Fridrih Ebert
17.11..2017, Beograd
Organizator: Koalicija 27
15.11.2017, Beograd
Organizator: Delegacija EU, UNDP
15.11.2017, Beograd
Organizator: Balkanmagazin
14.11.2017, Beograd
Organizator: Delegacija EU, Ministarstvo rada, EU info centar
07.11.2017, Beograd
Organizator: Delegacija EU, EU info centar, PKS
03.11.2017, Beograd
Organizator: ISAC fond i Fondacija Fridrih Ebert
01.11.2017, Beograd
Organizator: Evropski pokret u Srbiji
31.10.2017, Beograd
Organizator: EPuS i FPN
01 - 02.11.2017, Novi Sad-Beograd
Organizator: Francuski institut
25.10.2017, Beograd
Organizator: Koalicija prEUgovor
24.10.2017, Beograd
Organizator: Evropski pokret u Srbiji
23.10.2017, Beograd
Organizator: RYCO
17.10.2017, Beograd
Organizator: Fondacija Tempus
12.10.2017, Beograd
Organizator: Građanske inicijative
11.10.2017, Beograd
Organizator: TACSO
10.10.2017, Beograd
Organizator: Delegacija EU i Tim UN
09.10.2017, Brisel
Organizator: Savet za regionalnu saradnju
06.10.2017, Beograd
Organizator: Fondacija Tempus
05.10.2017, Beograd
Organizator: Forum za međunarodne odnose Evropskog pokreta u Srbiji i Fondacija Fridirh Ebert
02.10.2017, Beograd
Organizator: CZKD
28.09.2017, Beograd
Organizator: Fondacija Tempus
26.09.2017, Beograd
Organizator: EUNIC Srbija
22.09.2017, Novi Sad
Organizator: CINS
21.09.2017, Beograd
Organizator: Ministarstvo pravde
20.09.2017, Pančevo
Organizator: Gradska uprava Pančeva
19.09.2017, Beograd
Organizator: Delegacija EU, EU info centar i SKGO
18.09.2017, Beograd
Organizator: BOŠ i Kancelarija za saradnju sa civilnim društvom
15.09.2017, Beograd
Organizator: Beograd Prajd
14.09.2017, Beograd
Organizator: POINTPULS i BCBP
15.09.2017, Beograd
Organizator: Delegacija EU u Srbiji
14.09.2017, Vlasinsko jezero
Organizator: Evropski PROGRES
13.09.2017, Beograd
Organizator: Centar za spoljnu politiku
06.09.2017, Beograd
Organizator: Ujedinjene nacije
05.09.2017, Beč
Organizator: Energetska zajednica
25.08.2017, Beograd
Organizator: Balkanmagazin i EPS
25.07.2017, Beograd
Organizator: Beogradski centar za bezbednosnu politiku
06.07.2017, Beograd
Organizator: Ministarstvo zaštite životne sredine i Nacionalni konvent
04.07.2017, Beograd
Organizator: ISAC fond i Fridrih Ebert fondacija
30.06.2017, Beograd
Organizator: Centar za spoljnu politiku i Fridrih Ebert fondacija
22.06.2017, Beograd
Organizator: CEP, EU Info centar
22.06.2017, Beograd
Organizator: EU info centar
22.06.2017, Beograd
Organizator: Fondacija Hajnrih Bel
15 - 17.06.2017, Beograd
Organizator: Evropa Nostra, Evropa Nostra Srbija, Mreža za nasleđe JIE
14.06.2017, Beograd
Organizator: Ambasada Italije u Srbiji
15.06.2017, Beograd
Organizator: Novinska agencija Beta
18.05.2017, Beograd
Organizator: EU info centar
18.05.2017, Beograd
Organizator: EU info centar
25.05.2017, Beograd
Organizator: EU Info centar

PROJEKTI I KONKURSI

EurActiv franšiza za Srbiju:
Novinska agencija BETA, direktor: Radomir Diklić, glavni i odgovorni urednik: Dragan Janjić
Novinska Agencija Beta
Developed by Zorica Filipović, Predrag Tošić
EKO ZNACKA